joi, 8 octombrie 2009

Herta Müller - a fost sau n-a fost?

Uite asa jubilau azi pe la noi prin presa ca iaca avem un roman (romanca, cica) cu Nobel pentru literatura. Cunoastem cu totii amaraciunea nationala - aur la gimnastica, dar nema Nobel. Si cind sa iasa cit de cit soarele si pe strada noastra, uite ca se mai intreaba unii a fost sau n-a fost? Uite sa-mi dau si eu cu parerea. Iar parerea mea e apropiata de cea a lui CTP. Daca a fost, a fost mai degraba in pofida faptului ca s-a nascut in Romania. Nu stiu de ce ma astept sa aud, vad niste ipocriti balosi laudindu-se cu chestia asta. Atita timp cit eu personal n-am auzit de Herta Müller pina anul trecut cind a fost in Romania - nu-mi amintesc exact cu ce ocazie - eu nu am auzit de aceasta doamna. Eu impreuna si probabil alti 75% daca nu mult mai multi dintre romani.
Si zic 75% pentru ca citesc cu uimire despre nu stiu ce sondaj in care 75% dintre spanioli nu stiau cine e Herta Müller.
Deduc cumva ca 25% auzisera, ceea ce ma face sa ma intreb pina astazi la prinz citi romani stiau cine este doamna.
Dincolo de discutii despre spatiul cultural caruia ii apartine cu adevarat, daca tine de aniversarea de 20 de ani de la caderea
comunismului sau nu, faptul ca in manualele de romana nu e nici vorba de ea ne scuteste inca odata de un laureat la Nobel.
O sa ne apuce in curind o dragoste sincera, cum ne-a apucat si de brincusi, soboare de preoti vor sfinti casa memoriala,
iar colive comemorative vor curge in valuri. In vizita din Romania acum un an, tot ea marturisea ca daca ar fi ramas aici, ar fi innebunit.
Si da, Nobelul l-a primit dupa o nominalizare a guvernului german.

Habar nu am care e faza cu nominalizarile din partea guvernului, dar imi inchipui ce fojgaiala ar fi inceput daga guv.ro ar fi
avut de facut astfel de nominalizari. Ceea ce e mai oribil e ca in anumite legislaturi (inclusiv asta), o nominalizare "politica" via Ministerul
Culturii sau ICR ar fi avut sanse de onorabilitate mai mari decit ceva propus de Fripturaria Romana, calarita de domnul Simion.

UPDATE
Der Spiegel spune foarte frumos cum putem interpreta "al cui e" premiul. Recunosc ca in rindurile de mai sus am lasat propriile
umori sa tasteze. Dar dincolo de ce ne place sau nu, cred ca despre asta e vorba:
"It could send out an impulse for the the concept of a Central Europe that has been placed on the sidelines through the Yugoslavian tragedy and European Union expansion. A concept in which identities aren't determined by nation-states, but rather through cultural ties."

Si da, multumim, Herta, promit ca o sa-ti caut cartile.

UPDATE LA UPDATE
Si mai senin, dupa ce imi cazura ochii pe asta.

Niciun comentariu:

Etichete